Az autó fényezése alighanem minden esetben az a pont, ami a leginkább ki van téve a környezeti és az egyéb hatásoknak, ezen felül pedig a jármű legszembetűnőbb részeként minden apró sérülése azonnal láthatóvá, zavaróvá válik. Mindez még annak ellenére is bekövetkezik, ha elkerüljük például a kavicsfelverődéseket vagy a koccanásokat, hiszen szimpla mosással is kárt teszünk autónk fényezésében, ami főleg erős fény és napsütés hatására apró karcolásokban nyilvánul meg.
A felületi karcok anatómiája
Az autónkon keletkező felületi karcok többféle formában nyilvánulnak meg a festékréteg vastagságától függően. Ebből kifolyólag vannak a nagyon mély karcok, amelyekkel lényegében az alapozóig megsérül a teljes felület, és előbukkan az autó színén felül az alapozó fehéres, szürkés színezete. Az ilyen sérülések házilag nem javíthatók szépen még megfelelő javítószín társaságában sem, így az esetek többségében mindig szakemberi segítség szükségeltetik orvoslásukhoz.
Vannak azonban olyan felületi karcok, amelyek a mélységüket tekintve nem érik el az alapozó szintjét, vagyis normál esetben nehezebben láthatóak, de megfelelő fényben nagyon szembetűnőek. Az ilyen esetekre van megoldás, méghozzá egyszerű, házilagos módszerek is. A legegyszerűbb – ám ez csak az úgynevezett mosási karcokra használható nagy eredménnyel – a finompolírozás, amivel lényegében lecsiszoljuk az autó festésének felületét addig, amíg a karcolás el nem tűnik. Ettől az autó fényesebb lesz, és megszabadul a karcolásoktól úgy, hogy azzal semmiféle kárt sem okozunk a fényezésben.
Ha már ez sem segít
Vannak azonban olyan esetek, amikor autónkon nem csak felületi, úgynevezett mosásból vagy a mindennapi használatból származó hajszálvékony karcok láthatók, hanem mélyebbek is. Léteznek ugyanis már a magyar piacon is úgynevezett fényezésfelújító polírok, amelyek sokkal erősebb csiszoló hatást váltanak ki, azonban a fényezést még így sem bántjuk vele. Ezeket használhatjuk már lokálisan is – tehát például csak a kilincs környékén –, de érdemes az egész autót átkenni és polírozni vele, mert a végeredmény gyakran megdöbbentő lesz.
Ha a karceltüntető folyamatok legkeményebbikét keressük, akkor élhetünk még házilag a fénykorrekciós polírozással is, ami a legdurvább csiszoló hatást fejti ki, éppen ezért használata egy autó esetében legfeljebb egyszer vagy kétszer ajánlott. Amit ezen a téren fontos tudni, hogy egy gyári fényezés általánosságban 80-120 mikron vastagságú, és még a fénykorrekciós polírozással is legfeljebb 3-4 mikronnyi lakk kerül eltávolításra, ami a gyakorlatban annyit jelent, hogy segítségével még a legmélyebb karcokat is eltávolíthatjuk.
Összességében tehát csak azokat a karcolásokat és sérüléseket nem tudjuk otthon orvosolni a különféle polírozási eljárásokkal, amelyek már leérnek az alapozóig, minden mást az esetek többségében, a megfelelő polír kiválasztásával és egy kis izomerő segítségével makulátlanul eltüntethetünk.