Tény, hogy a 2020 tavaszán kitört világjárvány óriási hatással volt a kereskedelemre. A márciustól májusig tartó időszakot a hazai GKI Digital is megvizsgálta és közzétette a felmért eredményeit a webáruházak vásárlási szokásait kielemezve. Érdekes módon nem csak az embereket érte felkészületlenül ez a rendkívüli állapot, hanem nagyon sok céget is.
Az emberek nem mozdultak ki az utcára, a boltok idő előtt bezártak, majd meghatározott vásárlási sávokba kényszerültünk mindannyian. Szerencsére az online webáruházak megoldásként megmaradtak az otthonaikba kényszerült lakosság számára.
Így aztán a helyzet miatt óriási mértékben változtak meg a vásárlási szokások és termeltek kimagasló forgalmat a webshopok számára. A legnépszerűbb termékek természetesen az élelmiszerek, a tisztítószerek, a gyógyszerek és a vitaminok voltak, ám a műszaki cikkek, laptopok és az otthoni életvitelhez szükséges bútorok rendelésének száma is szépen megugrott.
Ezenkívül sokkal többen vásároltak olyan online szolgáltatásokat amik a kényelmet szolgálják (pl. Youtube Premium, HBO GO vagy Netflix).
50.000 újonc webshop látogató tapasztalta meg az online vásárlást
A kiemelt időszakban március és május között, másfél hónap alatt, több mint 50.000 új vásárló jelent meg a magyar online kiskereskedelmi piacon, így az aktív felnőtt vásárló lakosság száma elérte a 3.35 millió főt. Tavaly ugyanilyen mértékű növekedéshez 8 hónapra volt szükség.
A tavalyi számadatokhoz képest már az első negyedéves számadatokra is igen nagy hatással volt a járványügyi helyzet. A hazai e-kereskedők az első három hónapban közel 10 millió rendelést teljesítettek közel 150 milliárd forint értékben, ez 21,5%-os növekedést jelent 2019 hasonló időszakához képest anyagiak tekintetében.
A szakértők elemzése alapján, a bővülés tovább fog tartani és a második negyedévre elérheti a 35%-os bővülést is. Várhatóan nagy átrendeződések fognak az online kereskedelemben kialakulni az elkövetkezendő időszakokban és a tendencia az év végéig is kitarthat, így az elemzők 25%-kos növekedést jósolnak.
Azonban fontos megjegyezni, hogy nem minden szereplőt egyformán érintett a változás, egyes szektorokban csökkenések voltak tapasztalhatóak.